Wydawnictwo Recto verso ~ Jan Tschichold „Nowa typografia”

Jan Tschichold
„Nowa typografia.
Podręcznik dla tworzących w duchu współczesności”

Wydawnictwo Recto verso
Łódź 2011

tłumaczenie Eliza Borg
opracowanie graficzne Jan Tschichold

240 stron, format A5
oprawa twarda płócienna
ISBN 978-83-930270-7-1

Cena okładkowa 89 zł (w tym 5% VAT)
Cena promocyjna 76 zł (w tym 5% VAT)
Nakład wyczerpany


„Nowa typografia” to legendarny podręcznik nowoczesnego projektowania graficznego wydany oryginalnie w 1928 roku w Berlinie. Jan Tschichold, wybitny niemiecki typograf, nauczyciel i teoretyk projektowania, przedstawia w niej rewolucyjną koncepcję typografii odrzucającej naśladownictwo stylów historycznych i stosowanie ornamentów na rzecz logicznej, rzeczowej i funkcjonalnej formy oraz ekonomii środków wyrazu.
 W pierwszej części książki, zaczynając od krótkiej historii tradycyjnej typo­grafii, poprzez opis przemian jakie dokonały się w plastyce — od impresjo­nizmu przez kubizm, futuryzm, ekspresjonizm, dadaizm, supre­matyzm, neoplastycyzm i konstruktywizm — a następnie zarys początków rewolucji typograficznej, autor prezentuje genezę i istotę nowoczesnego drukarstwa.
 Drugą część stanowią opisy rozwiązań podstawowych zadań projek­to­wych w duchu nowoczesnej typografii. Tschichold analizuje kolejno: logotyp, papier firmowy, kopertę, kartkę pocztową, wizytówkę, druk reklamowy, afisz, plakat, ogłoszenie, gazetę i książkę. Prezentacji posz­czególnych zagadnień towarzyszą reprodukcje awangardowych realizacji Théa van Doesburga, Kurta Schwittersa, Eł Lisickiego, Laszla Moholya-Nagya, Herberta Bayera, Pieta Zwarta, Waltera Dexela, Johannesa Molzana, Maxa Burchartza, Franza W. Seiwerta, Joosta Schmidta, Lajosa Kassáka, Willego Baumeistera, Karela Teigego oraz samego autora.

Pod względem opracowania typograficznego książka jest wybitnym przy­kła­dem realizacji postulatów, których rzecznikiem był Tschichold, co spra­wia, że jej walory nie maleją od pierwszego wydania. Polskie tłuma­czenie książki ukazuje się jako faksymile, odtwarzając w najdrobniejszych szcze­gółach elementy oryginału: układ, kroje pisma, papier i oprawę.

Spis treści

Tekst na stronie magazynu „Purpose” opisujący
proces powstawania polskiego wydania książki



Victor Papanek „Dizajn dla realnego świata”
informacje
kontakt

formularz zamówienia